måndag 31 maj 2010

Helgens projekt: Sjösättning av båt och brygga!

Vi fick med en båt vid köpet av stugan, ingen
skönhet direkt, men den flyter och det är
väl huvudsaken.
Vi fick även med en sprillans ny flytbrygga som vi
lade ner i helgen. Monterade om de fästen som
satt på så att vi fick en t-brygga istället för att
bara ha den avlång.
Provisoriskt fastsatt! Det var väldigt stenigt
vid kanten och svårt att slå ner rören.
Vi kommer att sänka ner tyngder under bryggan
senare.
Här kommer vi att kunna njuta och mysa
i sommar. Vi har nu för hand skottat ut det sista som återstod av jorden längs kanterna och i de två facken. Den allra sötaste lilla medhjälparen hade med sig egen spade! Ut med det tunga granitblocket som låg under golvet i kanten av det gamla badrummet. Kommer bli fint att ha ståendes någonstans i trädgården i framtiden.

måndag 17 maj 2010

Hårt jobb i den första härliga sommarvärmen!

Ruth uppsökte in i det sista den lilla snöhög som fanns kvar.
Sedan kom sommarvärmen med 27 grader och smälte ner högen.
Arbetet med att såga upp golvet har börjat. Alla golvspånskivor borta.
Johan sågar itu golvåsarna så att de kan bäras ut.
Oj, så det ser ut!
Jag bär ut golvisoleringen. Bäst att ha andningsmask då råttorna
byggt bo på en del ställen och haft bajskalas på andra ställen.
Vi fick ovärderlig hjälp av Jonas under helgen. Han blev
riktigt skicklig på att manövrera den lilla midjestyrda traktorn
efter ett tag. Jonas fick även ett träningspass då vi handskottade
ut en del av jorden också. Spadarna vi hade till det var väl
inte de bästa. Eller vad tycker du, Jonas?
Här sitter Johan i den större traktorn beredd på att ta
emot jorden som Jonas kör ut från stugan.
Nu har vi gjort det vi kunnat med hjälp av den lilla traktorn.
Det återstår lite finlir som vi får ta för hand vid nästa ledighet.
Jorden var frusen i de två mindre "facken" så där kunde
vi inte gräva ut all jord vi hade behövt.

lördag 8 maj 2010

Sjuhelsikes massa sopsäckar ...

... innehållande sågspån från vinden.
Vilken tur att vi fick låna kossatraktorn med tillhörande släp för att frakta bort alla säckar med sågspån. Och vilken tur att ägarna till traktorn ville ha sågspånet så att vi inte behövde frakta det ända till återvinningen i stan.
Här har vi fyllt på deras hög med sågspån. Tyvärr finns det ännu mer sågspån kvar att skotta. Det verkar aldrig ta slut!
Sågspån, sågspån och åter sågspån!

torsdag 1 april 2010

Vägarbete pågår i byn

Oj, vad vi ställer till det!
Det är lerigt och kladdigt längs med vägen mot brofästet.
Avloppet grävs längs med vägen från en förbindelsepunkt
längre bort, genom en bäck och trycks sedan under vägen
och vidare ut mot oss.
Senare ska en mindre pumpstation installeras mellan stugorna.
Här grävs det för fullt på väg ut mot stugorna. Johan lägger ner slangen och får god hjälp av Anders medan Niklas sköter skopan.

tisdag 30 mars 2010

Johan på äventyr i diket!

Jag & Johan flyttade grannarnas ved som låg ivägen för grävningen av det kommunala avloppet som vi ska ansluta oss till. Veden slängdes i traktorskopan och kördes iväg till ett annat ställe. När Johan var på väg tillbaka blev han så distraherad av min kusin som kom förbi på skoter att han körde i diket med traktorn.

söndag 7 februari 2010

Kuddar och annat

Jag har sytt nya kuddfodral till kuddarna på sängen. Barnen tyckte att de var så mjuka och gosiga så de ville också ha likadana.

Mäklarna har nu varit och kikat på vårt hus och gjort en värdering av det. Dagen efter skrev vi på kontraktet för att börja med försäljningen av huset. Proffsfotografering ingår. Hoppas det hinns med innan vi åker.

torsdag 21 januari 2010

Köksfunderingar

Idag har jag och Johan varit på bokat besök hos Marbodals återförsäljare. Vi hade med våra ritningar på hur vi vill att köket ska se ut och kommer att få prisförslag nästa vecka. Luckorna vi vill ha är modellen Form Vit, med hörnspis och hörnskafferi. Köket blir inte så stort, men det blir nog bra ändå. Eftersom att bänkytan inte blir lika stor som i vårt nuvarande hus kommer vi att satsa på stenskivor, svarta.

Bild lånad från Marbodals hemsida, Form Vit

Vi var även och besökte HTH-återförsäljare samt Sentens som säljs av Electrolux Home, men där hade vi inte bokade tider och säljarna var upptagna med andra kunder. Om vi väljer någon av dessa återförsäljare så kommer det bli deras luckor som motsvarar Marbodals Form, men just nu lutar det åt att vi väljer Marbodal.

måndag 18 januari 2010

So far!

Under hösten har arbetet vid stugan bestått av att röja och rensa på tomten, invändigt har vi rivit ut köksinredning samt toalettinredning. Vi har även grävt ner 500 meter kollektorslang för vår framtida jordvärme, provisoriskt fixat vägen så att den ska hålla för betongbilen när grunden ska gjutas. För närvarande är det torpargrund i stugan, men vi ska gjuta betongplatta med golvvärme.
Ruthan är såklart alltid med oss när vi fixar och grejar!
Vi har börjat ta in offerter på på fönster, det kommer bli många stora fönster ner mot älven för att till max ta vara på utsikten. Vi har även börjat ta in offerter på bygget av takkonstruktionen och förra veckan fick vi vår ansökan om byggkredit beviljad.
Nu inväntas lite varmare tider så att vi kan sätta igång med bygget på allvar. Men först ska vi iväg på vår årliga resa med våra kära vänner från Skara - i år går resan till Langkawi, Malaysia.

söndag 17 januari 2010

Hur det började...

Det hela började med att vi i juli -09 hittade en tomt vid älven utanför Luleå. Vi blev eld och lågor och fick lånelöfte av banken. Sedan visade det sig att tomten låg under F21:s bullermatta och vi fick inte bygga mycket mer än de 35 kvadrat som var storleken på ett gammalt härbre som redan fanns på tomten. Några dagar senare ringde Johan mig på jobbet och berättade att en stuga vid älven i vår by var till salu. Jag visste vilken stuga det var och att det var ett kanonläge på den. Jag var dock inte intresserad eftersom syftet med vår eventuella flytt var att Johan skulle få kortare väg till jobbet. Johan övertalade mig ändå att vi skulle fara och titta på den, och tur var väl det. Vi såg möjligheterna och tänkte på hur det skulle kännas att få vakna med denna utsikt framför sig varje morgon... underbart! Vi hade tur och fick trots många spekulanter köpa stugan. Det underlättade nog lite att jag i mina gymnasieår i Luleå varit inneboende hos säljarna. De ville verkligen att jag och min familj skulle få köpa stugan. Det är jag väldigt tacksam för!