måndag 6 juni 2011

Lugnet före stormen

Igår målade jag andra varvet på bastun, sidan som vetter mot älven.
Jag såg att det började bli mörkt på himlen, sedan började det blåsa.
Jag avslutade målningsarbetet och monterade ner hammocktaket,
eftersom jag såg att hammocken höll på att blåsa iväg.
Sen blev allt blickstilla. Det ligger verkligen någonting i uttrycket
lugnet före stormen, för sedan brakade det lös. Jäklar i mig vilket
regn och vilken blåst som kom över mig. Jag åkte snabbt hem till
mamma och hjälpte henne med hammocken och grillen som kanat
ner från altanen. Sedan satte vi oss inne och läste ett tag medan
det stormade vidare ute.
Runtom i byn hade träd fallit, över vägar, över hus och över
elledningar. Vi blev strömlösa till mitt i natten då vi vaknade
av att taklampan tändes. Även vid vårt hus hade en del träd
fallit.
Vi skickar även tankar till våra vänner i Antnäs.
Deras hus brann ner till grunden under gårdagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar